D u e n d e   s t a t e m e n t



                          This particular series is based on a metaphor :an integration of my nostalgic love for flamenco and the beauty
    and freedom of our land. Living in the San Diego East County Mountains, brings me a feeling of expansiveness and keeps
    me in touch with the beauty of the West and its wild and very imposing flying creatures, hawks, eagles, cranes in their
    migratory pathway …To develop this body of work, I am using the metaphor of the flapping of wings by these birds and the
    sound of flamenco hand clapping, which in my mind are closely associated in sound. The netting in these paintings is not
    necessarily a negative statement but a symbol of what captures me with its beauty. The areas of the picture plane depicting
    the bird wings, the main focus of the composition, are thicker with paint, in contrast with the transparent parts which are more
    irrelevant to me.

                   "In the geographical separation from my homeland, I experience flamenco music as a poetic emotion, which is
    uncontrolled and pure, as a cry free of walls. I feel flamenco with a primitive and earthy intensity, which at the same time,
    transports me to an ethereal world. It is this free world that as a contradiction, imprisons me with its beauty, like a bird
    condemned to fly in space for eternal safety.
                   The flapping of wings expressed on my canvas is reminiscent of flamenco hand clapping, whose abrupt and
    sensual rhythm is the force behind my brush stroke.
                   The golden land is the earth beneath my feet, the land of the West, still raw, fierce and awesome. Here, I am
    performing painting while feeling and listening to the music. It is here that I am the most direct and emotional at the time of
    creating."
     
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                    La serieDuende está basada en una metáfora que representa la integración de mi amor nostálgico por el flamenco
    y la belleza y libertad que me produce la tierra del oeste americano, que tanto se parece a zonas del sur de la península
    Ibérica. El vivir en las montañas del este de San Diego me crea una sensación tremenda de expansividad y me mantiene en
    contacto tanto con la belleza de la tierra como con el espacio que mantiene sus majestuosas aves: halcones, águilas,
    grullas en su paso migratorio…etc. Para desarrollar este cuerpo de trabajo, he utilizado la metáfora del sonido que emiten
    las alas de pájaro cuando se echan a volar y el de las palmas de flamenco, sonidos que en mi mente están altamente
    asociados.La red que aparece en estos cuadros no es necesariamente un símbolo negativo sino una expresión de lo que
    me aprisiona por su belleza. Las áreas donde se localizan las alas de los pájaros, el foco principal de la composición,
    presentan mas empasto en contraste con las partes menos relevantes, las cuales aparecen más desnudas.

                  "En mi lejanía geográfica, experimento el cante flamenco como una emoción poética incontrolada y virginal, como
    un grito libre y sin barreras. Lo siento con una intensidad primitiva y terrenal que a la vez me transporta a un mundo etéreo,
    un mundo que contradictoriamente me aprisiona con su belleza, como un pájaro condenado a volar en su espacio para
    mantener una seguridad eterna.
                  El batir de alas plasmado en mi lienzo es una evocación del clamor de palmas flamencas, cuyo ritmo abrupto y
    sensual es la fuerza impulsora detrás de mi brochazo.
                  La tierra dorada es la tierra bajo mis pies, la tierra del Oeste, todavía primitiva, terrible y salvaje. En este tipo de
    trabajo ejecuto el cuadro mientras escucho y siento la música y es cuando soy más directa y emotiva en el momento de
    crear."


    Julia San Román